A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |
![]() |
Laczkovics László építész albuma
Megjelent: 2022-ben Terjedelem: 162 oldal Méret A/4 Ára: 6900 Ft ISBN 978-615-5198-65-6 |
Pazár Béla írásából
A reneszánsz a szépséget úgy határozza meg, mint
valamennyi rész harmóniáját olyan arányosításban
és kapcsolatban hogy semmit sem lehet hozzátenni,
elvenni, vagy megváltoztatni, csak az egész elrontása
árán. Olyan nemes és isteni tulajdonságnak tartotta,
amely létrehozásához szükség van a szellem és
művészet teljes erőfeszítésére. Az egésznek léptéke
van. A lépték az arányok különös, összetett esetének,
kapcsolatuk rendszerének, ritmusának, az arányokkal
végzett gondos munka eredményének látszik.
A szimmetria, a méretek együttműködése, a harmónia,
a közös megegyezés, egyetértés, az euritmia,
a méretek harmonikus egymás után következése,
évezredeken keresztül az építészet központi fogalmai
voltak, jelentésük, használatuk tágult, módosult
az idők során, de érvényességük az építészetre nem
változott. Az emberi nézőpont, az emberi szellem
alkotó ereje jelenik itt meg, az ember szempontjából
mondjuk, hogy léptéke van valaminek. Az emberhez
illő, az emberrel összemérhető. Ha valaminek nincs
léptéke, akkor nem egész.
Laczkovics munkái mintha a törmelékkel borított
terep ellenében léteznének, emberbarát tájat, a lépték
megvalósulásának igazi közegét hozzák létre, amely
egyben a hazaszeretet egyedüli maradandó kerete.
Másoknak épített, nem magának. Épületei átölelik,
belakják, tér-részek láncolatává formálják a külső
teret, mely azután a belsőben is hasonlóan egymásba
fonódó terekben folytatódik. Nem magasodnak környezetük
fölé ikon módjára, és nem is sajátítják ki
álságosan környezetük természeti szépségét a maguk
dicsőségére. Nem mímelik a külső és belső tér kapcsolatát
a transzparens üvegfalak jól ismert hazugságaival
és elkerülik a hivatalossá emelt népszínműépítészet
negédesen anekdotázó andalító fordulatait.
Keskeny, meredek mezsgye ez, kevesen merészkednek
rá.